Discover our successes

E-engineering van technische tunnel- en station installaties

Lees meer...

E-engineering van technische tunnel- en station installaties

In deze opdracht vervult onze Senior Engineer in het ontwerpteam de rol van projectengineer voor het ontwerp van diverse tunneltechnische installaties (TTI) en station installaties (SI).

Bijzonder aan deze opdracht is de spoorverdubbeling van 2 naar 4 tunnelbuizen om meer en voldoende ruimte voor het personen- en goederenvervoer te creëren. Bij de start van de opdracht werden slechts twee van de vier tunnelbuizen en één perron gebruikt. De scope van het project richtte zich specifiek op bouwkundige-/ civiele werkzaamheden bestaande uit afbouw-/ ruwbouw in de tunnelbuizen en perronzone en het aanbrengen van TTI (Tunnel Technische Installaties) in de spoortunnel en SI (Station Installaties) van het station.

Onze Senior Engineer was in dit project verantwoordelijk voor het ontwerp van diverse TTI en SI installaties, o.a. treinstilstanddetectie, meteo, vlucht- en toegangsdeuren, telefonie en branddetectie. In dit project werd tijdens het ontwerpproces gebruik gemaakt van de SCRUM-methodiek. Verder werd er gebruik gemaakt van VISIE als tooling voor de verificatie en validatie van de eisen en SharePoint Online als opslagmedium en beheerders tool voor alle documenten en tekeningen.

VIP conversie project van een vliegtuig

Lees meer...

VIP conversie project van een vliegtuig

Onze Lead Engineer was voor deze opdracht ingehuurd voor een VIP conversie project. Dat houdt in dat de klant een splinternieuw zogenaamd “Green” vliegtuig ontvangt, waarvoor vervolgens een VIP interieur ontwerpt, maakt, inbouwt en certificeert. Een “Green” vliegtuig is een kaal passagiersvliegtuig, dat zonder interieurdelen zoals zijwanden, plafonds, bagagebakken, toiletten, keukens, kasten en stoelen geleverd wordt. Het projectteam is circa 9 maanden bezig met het ontwerpen van alle nieuwe interieurdelen. Deze delen worden vervolgens door diverse leveranciers in binnen- en buitenland gebouwd. Vervolgens duurt de inbouw, het testen en certificeren van al deze delen in het vliegtuig ook nog circa 9 maanden. In deze opdracht hebben wij de noodzakelijke aanpassingen gedaan aan de vliegtuigconstructie, zodat de nieuwe interieurdelen in de cabine bevestigd konden worden.

Omdat het beschikbare 2D tekeningen pakket niet compleet was en er geen 3D modellen beschikbaar waren was de uitdaging hier om het gehele tekeningpakket van circa 500 beeldbladen en stuklijsten om te zetten naar tekeningen die bruikbaar zijn voor de fabricage van de nieuwe onderdelen. Onze Lead Engineer is speciaal voor deze klus gevraagd, omdat hij al enige voorkennis had van VIP conversies in de luchtvaartindustrie.

Samenstellen Veiligheids- en Gezondheidsdossier

Lees meer...

Samenstellen Veiligheids- en Gezondheidsdossier

Voor het onderhoud en de instandhouding van een deel van het spoorwegennet in Zuid-Holland heeft onze KAM specialist de opdracht gekregen om een V&G-dossier op te stellen. Het V&G-dossier bevat de bouwkundige en technische kenmerken van het bouwwerk die van belang zijn voor de veiligheid en gezondheid van werknemers die werkzaamheden verrichten na oplevering van het werk zoals inspectie, reiniging, onderhoud en sloop. Het project omvatte onder andere ca. 24 km vernieuwd spoor met wissels en wisselverwarming, vernieuwde beveiligings-, bovenleiding- en EV-installatie, 9 gerenoveerde stations en 1 geheel nieuw station, geluidsschermen, 2 beweegbare bruggen en tal van vernieuwde overwegen. Diegene die wel eens een opleverdossier heeft mogen samenstellen weet dat dit bij een project van deze omvang enkele duizenden documenten en tekeningen zijn. Een groot deel daarvan komt in het V&G-dossier.

De uitdaging in deze opdracht was dat er vooraf slechts bij één aannemende partij de eis aangaande het V&G-dossier was gespecificeerd, bij alle andere aannemers was dit “vergeten”. Het voorstel is toen ook gedaan om op basis van de restrisico’s per discipline een kruisverwijzing te maken naar het betreffende opleverdossier van de onderaannemer(s). Weer een mooi klasvoorbeeld van hoe je expliciete data (in systemen) impliciet (toegankelijk) maakt door slim te indexeren.

Standaardisatie en toetsing op geldende richtlijnen en normen van technische documentatie

Lees meer...

Standaardisatie en toetsing op geldende richtlijnen en normen van technische documentatie

Voor een bedrijf wat componenten ontwikkelt voor de stortgoed-industrie heeft onze kennismanagement specialist de opdracht gekregen om de documentatie te toetsen op de geldende normen en richtlijnen en daar waar tekorten zijn geconstateerd de documentatie aan te vullen. Daarnaast is gevraagd om de hoeveelheid aan documenten terug te brengen en zoveel mogelijk te standaardiseren, bij voorkeur in series en mogelijke variaties. Denk aan een handleiding die je bij een auto krijgt. De handleiding hoort bij één bepaald model, maar is geschikt voor alle mogelijke uitvoeringen en opties.

Deze diversiteit leidt tot een breed scala aan maatwerk documenten die ieder op zich moeten voldoen aan de geldende normen en richtlijnen met betrekking tot o.a. CE, ATEX, EHEDG, USDA, FDA, EAC.

Ontwerp van een dynamisch wisselstrooksysteem

Lees meer...

Ontwerp van een dynamisch wisselstrooksysteem

In een opdracht voor een grote projectontwikkelaar in de infrastructuur werd ons gevraagd expertise te leveren op het gebied van elektrotechnisch-, mechanisch- en software engineering voor de realisatie van een wisselstrooksysteem om de doorstroming van het verkeer in de ochtend- en avondspits te verbeteren. De uitdaging was om dynamisch en veilig het aantal rijstroken en de rijrichting aan te passen op het verkeersaanbod. Onze specialist in dynamisch verkeersmanagement is aan de hand van een praatplaatje aan de slag gegaan om de mogelijke oplossingen bespreekbaar te maken. Inmiddels is het wisselstrooksysteem zonder problemen en naar grote tevredenheid van de gemeente  in gebruik. Voor onze specialist was dit project vanwege het nodige puzzelwerk toch wel een toppertje en daarnaast het feit dat GBV (Gezond Boeren Verstand) met de juiste argumenten het wint van sommige onhaalbare, onhandige of onrealistische contracteisen.

Ontwerpen van een brandblusinstallatie voor een scheepvaartsluis

Lees meer...

Ontwerpen van een brandblusinstallatie voor een scheepvaartsluis

De opdracht was het ontwerpen van een brandblusinstallatie in de pompkelder van een grote zeesluis. De vraag begon met een pompkelder maar toen bleek er ineens ook een heel brandblussysteem aan vast te zitten. En naast de eigen pompen moest het systeem bij een grote calamiteit kunnen worden aangesloten op een blusboot met een druk van 11 bar en een capaciteit van 1200m3/h. Best een afwijkende scope dus. Zo zie je maar weer dat specificeren aan de voorkant, luisteren naar de klant, samenvatten en doorvragen heel erg belangrijk is. Voor de engineers van ImProvia geen probleem want zij beschikken over de kwaliteit om vooraf de klantwensen goed te specificeren en met hun zeer brede technische kennis en een originele en andere kijk op oplossingen de klant een goed werkende brandblusinstallatie te leveren. In ieder geval een mooi project en technisch gezien vanwege de omvang toch bijzonder.

Benieuwd naar wat we voor u kunnen betekenen?

Top